lördag 28 april 2012

Ett uppsving


Jag och min webcam vill bara säga ett litet Hej såhär en lördag.
Ungefär två månader och två veckor har jag kvar här i Frankrike.. Jag tror att när det är över så kommer det kännas som att tiden flög förbi. Men just nu, känns det som en evighet. Jag saknar er mer än ni tror kära vänner, familj och älsklingar.

Och nu, mitt upp i bloggskrivande, hemlängtan och en annalkande deppighet fick jag för mig att kolla min mail; jag hade fått två. Ett från IKEA och ett intressant. Det kom från en kvinna som heter Helle Klein som är präst, ansvarig utgivare och chefredaktör på nättidskriften seglorasmedja.se. Jag mailade henne för ett par dagar sedan efter att ha sett henne i ett program på femman. Jag tyckte hon var så himla bra, så jag var bara tvungen att berätta det för henne. Kortfattat så var hon var med i en diskussion med temat Gud; det handlade om bland annat varför man är troende, problematik kring hur man ska tolka gamla testamentet etc.

Vad jag fann upplyftande var att Helle i detta program med vad hon förde fram visade på ett annat, kanske numera mer vanligt, sätt att vara kristen. I offentliga sammanhang visas ofta de konservativt troende vilket jag har känt som kanske lite jobbigt, eller mer synd då det är det som folk ser och då den bild folk i allmänhet har av kristna, då det är den enda vinkeln representerad. Hon kom in som en glad nål och kanske inte spräckte, men i alla fall gjorde ett hål i bubblan vilket jag kände var välbehövligt. 

Denna fantastiska människa mailade hur som helst tillbaka till mig vilket gjorde mig jätteglad! Hon får veta att hon är viktig och att folk ser vad hon jobbar för. I mitt liv betyder det mycket att personer som henne syns och hörs. Heja Helle!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar