söndag 6 maj 2012

Valdagen




Liten dag för mig, stor dag för det Franska riket, François Hollande är vald till president. För er som inte är insatta så är då detta monsieur Hollande tillhörande det mer vänsterpolitiska partiet här i stora landet inte lagom. Han vann för en timma sedan över Sarkozy med 52% av rösterna. Vad jag har fått ut för information kring honom genom diskussion med min värdfamilj är att han vill höja skatterna och införa fler lärare ("som vi inte behöver!" men det tycker jag, de har sjukt stora klasser).

Jag vet inte riktigt vad jag känner eller tycker om resultatet. Jag gissar att jag genom min uppväxt i Sverige sympatiserar mer med hans politik, sättet han vill jobba för ett mer jämlikt samhälle. Men sen är det ju skillnad på Sverige och Frankrike. Vad fungerar bäst för det här landet? Det hade kanske vart lättare om Sarkozy hade vunnit, att de fortsätter i samma spår, men samtidigt så tänker jag att förändring kan vara nyttigt så varför inte? I vilket fall som helst så kommer det här bli väldigt spännande att följa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar