tisdag 26 juni 2012

The french way

Idag ligger jag och Bijou på ungefär samma aktivitetsnivå


En grej jag tänkte på förut som jag har lärt mig under tiden här är att verkligen vara fokuserad när jag kör bil! När man åker här blir det inget med att sitta och sjunga, dagdrömma, eventuellt ta ett samtal. Att bara köra på autopilot funkar icke. Folk här kör lite som de känner för, men det är nog okej tror jag. På vissa vägar finns inga hastighetsskyltar när man svängt in från annan väg fören efter någon kilometer. Det finns också ett till ljus utöver röd/orange/grön; en blinkande orange som betyder att "kör, men var försiktig då andra antagligen också kommer köra". Man ska heller inte dra handbromsen när man parkerar, utan bara lägga i en växel. Detta för att andra ska kunna putta på bilen så att de själva ska kunna klämma sig in. Har inte heller sett några skyltar som visar vilken väg som är huvudled, och högerregeln gäller när folk har lust. Fokus och improvisation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar